V minulom článku sme porovnávali tri základné e-commerce cesty, ktorými sa ako budúci vlastníci e-shopu môžete vybrať: e-shop “urob si sám”, e-shop na prenájom (hotové riešenie) a e-shop na mieru.

V dnešnom článku sa zameriame na tretiu možnosť – e-shop na mieru. Cestu pre tých, ktorý to s podnikaním na internete myslia seriózne a sú teda ochotní investovať do kvalitného riešenia.

Ak plánujete osloviť s tvorbou e-shopu špecializovanú spoločnost (kreatívne štúdio, digitálnu agentúru), dostanete na výber z týchto riešení:

  1. E-shop postavený na platforme výrobcu (agentúry)
  2. E-shop postavený na open-source platforme

Poďme si tieto možnosti predstaviť a zhrnúť ich silné/slabé stránky. Ak sa vám nechce čítať, na konci oboch riešení nájdete zhrnutie ich pozitív a negatív.

1. E-shop postavený na platforme výrobcu

Väčšina zabehaných firiem, ktoré ponúkajú tvorbu e-shopu, má vytvorený vlastný systém. Ide o akýsi základ pre Váš e-shop a obsahuje všetky štandardné e-commerce prvky ako správu produktov, kategórii a objednávok.

Niektorí výrobcovia Vám budú tento systém ponúkať ako „systém vytvorený na mieru“, no v skutočnosti ide väčšinou o hotové riešenie, na ktorom sa potom postaví časť špecifická pre Váš e-shop – špeciálne funkcie, layout, dizajn a pod.

Výhody

Takto postavený e-shop má dve veľké výhody. Prvou je jednoduchosť – keďže všetky špecifické funkcie e-shopu sú nakódované na mieru, e-shop obsahuje presne to, čo potrebujete a nie je teda zaťažený množstvom funkcií, ktoré nepotrebujete. Druhou výhodou je flexibilita – kedykoľvek potrebujete e-shop rozšíriť o ďalšie funkcie, výrobca by mal byť schopný ich doprogramovať.

Obe výhody samozrejme predpokladajú kvalitné spracovanie a teda spoľahlivého výrobcu.

Nevýhody

Jednoduchosť, ako hlavná výhoda tohto riešenia, je zároveň aj jej hlavnou nevýhodou. Jej dôsledkom totiž je, že e-shop neobsahuje žiadne funkcie navyše, takže ak v budúcnosti budete chcieť čokoľvek pridávať, budete si to musieť u výrobcu „doobjednať“. Za takéto doplnky si výrobcovia často pýtajú veľké sumy – majú totiž výlučné právo s e-shopom manipulovať, čiže oslovenie inej spoločnosti pre dotvorenie funkcií nie je možné.

Ďalšie možné nevýhody

Zákazníci, ktorí majú skúsenosť s týmto riešením (a jedná sa o drahé riešenia od známych slovenských firiem), spomínajú tiež časté problémy po pridatí nových funkcií. Po tom, ako výrobca zapracuje potrebné zmeny, vyskytne sa nový problém – väčšinou prestane fungovať nejaká funkcia, ktorá predtým fungovala. Dôvodom je fakt, že systém na mieru veľmi často nie je úplne stavaný na neočakávané nové funkcie, s ktorými sa na začiatku neráta.

Zhrnutie :

e-shop neobsahuje nepotrebné funkcie, flexibilita (záleží od výrobcu)

žiadne funkcie navyše, vysoké dlhodobé náklady, zviazanosť s výrobcom

možné problémy s pridávaním nových funkcií, úpravy môžu zabrať veľa času (záleží od výrobcu)

 

2. E-shop postavený na open-source platforme

Pod open-source platformou rozumieme systém, ktorý vytvorila a ktorý spravuje komunita programátorov. Takýto systém obsahuje všetky potrebné prvky a funkcie e-shopu, používa ho veľké množstvo internetových obchodov a je v základnej forme bezplatný.

Aj keď je open-source platforma bezplatná, neznamená to, že eshop, ktorý je na nej postavený, je bezplatný tiež. Dokonca nemusí byť ani lacnejší, než predošlá možnosť – systém od výrobcu. Ak Vám firma ponúkne e-shop postavený na open-source systéme, obvykle ho použije ako základ, na ktorý potom dorobí (alebo dokúpi) potrebné prídavné funkcie.

Medzi najpoužívanejšie e-commerce systémy tohto druhu patria na našom trhu Prestashop, Magento a WooCommerce. Všetky majú svoje výhody a nevýhody a nedá sa jednoznačne povedať, ktorý je lepší. Ak potrebujete v tomto smere poradiť, neváhajte nás kontaktovať.

Výhody

Hlavnou devízou e-shopu, ktorý je postavený na kvalitnej open-source platforme, je veľká komunita používateľov. Na každej z troch systémov, ktoré spomíname vyššie, bežia desiatky až stovky tisíc e-shopov po celom svete. To umožnilo otestovať systém v rôznych scenároch a „vychytať“ problémy v takom rozsahu, v akom to pri štandardnom e-shope nie je možné.

Veľká komunita používateľov tiež znamená veľké množstvo prídavných funkcií pripravených na použitie. Ak potrebujete e-shop upraviť alebo obohatiť o novú funkciu, existuje veľká šanca, že nie ste prvý a že táto funkcia je už vytvorená v podobe tzv. prídavného modulu. Výhodou je cena (niekedy bezplatne, no väčšinou sa platí za licenciu), ktorá je rádovo nižšia, než keby sa mala nová funkcia programovať od nuly a tiež rýchlosť – modul je už pripravený, takže ho stačí len nainštalovať, nastaviť a prípadne upraviť, čo je záležitosť dní.

Jednou z veľkých výhod je tiež množstvo funkcií, ktoré máte v e-shope od začiatku. Nemusíte tak zakaždým kontaktovať výrobcu, ale si len zapnúť potrebnú funkciu v administračnom rozhraní.

Nevýhody

Množstvo funkcí, ktoré máte v eshope od začiatku môže byť aj nevýhodou. Je pravdepodobné, že veľkú časť z nich nebudete potrebovať a sú tam teda zbytočné. Táto prílišná robustnosť môže byť pre niekoho na škodu, no dobrou správou je, že sa netýka všetkých open-source systémov.

Možné nevýhody

Ak si pre tvorbu e-shopu nevyberiete overenú firmu, hrozia Vám ďalšie možné riziká. Prvým je technická podpora – výrobcovia open-source systémov síce poskytujú pomerne kvalitnú podporu, no tým, že systém je bezplatný, nie ste v pozícii skutočných zákazníkov, ktorí môžu na výrobcu tlačiť. Celá podpora je teda založená skôr na dobrej vôli výrobcu platformy.

Druhou nevýhodou sa týka bezpečnosti. Open-source systémy sú vystavené oveľa vyššej miere útokov, než systémy robené na mieru. Dôvod je jednoduchý – po vytvorení malwaru (škodlivý kód) pre open-source riešenie útočník má šancu zasiahnuť oveľa viac e-shopov.

Z tohto dôvodu je veľmi dôležité vybrať si pre tvorbu e-commerce riešenia spoločnosť, ktorá ma s tvorbou e-shopov skúsenosti a ktorá vám vždy poskytne spoľahlivú podporu.

Zhrnutie :

overená kvalita (veľká komunita používateľov), množstvo funkcií a modulov

 prílišná robustnosť (pri niektorých systémoch)

možné problémy s technickou podporou a bezpečnosťou (pri niektorých výrobcoch)

 

Verdikt

Myslíme si, že slovenské firmy, ktoré ponúkajú vlastné e-commerce systémy, ťahajú za kratší koniec. Akokoľvek dlho a intenzívne budú testovať svoj systém, nikdy sa to z pohľadu kvantity a kvality testovania nevyrovná open-source systémom, na ktorých bežia státisíce e-shopov. Na to je slovenský trh príliš malý.

Aj keď existujú výnimky, vo väčšine prípadov teda odporúčame postaviť Váš e-shop na jednom z existujúcich open-source systémov. Hlavným predpokladom však je, aby ste si pre tvorbu riešenia vybrali spoľahlivého partnera, ktorý zminimalizuje riziká spojené s danou platformou a bude pre vás k dispozícii aj po spustení e-shopu.