Na slovenskom internete existuje niekoľko firiem, ktoré vašej facebook stránke zaručia radikálne zvýšenie fanúšikov. Stačí zaplatiť 60 € a môžete sa prizerať, ako vám do troch dní narastie počet lajkov o 1000. Zaplaťte 100 € a máte dvojnásobok. Tieto firmy zaručujú “absolútnu diskrétnosť a reálne profily fanúšikov.”

Zaplatiť len 6 centov za fanúšika je často veľké pokušenie, ktorému veľa spoločností podľahne. Predtým, než tak spravíte aj vy, prečítajte si 5 dôvodov, prečo to kupovanie lajkov nie je až taký dobrý nápad.

1. Kúpený fanúšik nie je fanúšik

Fanúšik je už podľa definície človek, ktorý má pozitívny vzťah k určitej aktivite, klubu, firme a podobne. Vo facebookovom svete ide o ľudí, ktorí majú radi váš produkt a to, čo reprezentujete. V prípade fanúšikov, ktorých si môžete nakúpiť, ide naopak o skupinu náhodných ľudí, ktorých jediným spoločným menovateľom je snaha privyrobiť si tým, že naklikajú Like na konkrétne profily, ktoré ich však vôbec nezaujímajú. Vrátane toho vášho.

Jediné, čo teda získate, je vyšší počet pseudofanúšikov a nie ľudí, ktorých reálne zaujímajú vaše produkty.

Nevadí, poviete si, veď aj z tejto skupiny môžu vzniknúť reálni zákazníci – dôležité je, že sa o nás dozvedia. Čítajte ďalej.

2. Jazyková bariéra

Ak veríte, že aj z nakúpených fanúšikov môžu vzniknúť zákazníci, skúste si zistiť, koľko z nich bude zo Slovenska. Zistíte, že väčšina ľudí, ktorí vás budú lajkovať, po slovensky vôbec nehovorí a teda ostávajú voči vašim marketingovým odkazom úplne imúnni.

Nevadí, veď pôsobíte aj mimo SR a komunikujete aj v iných jazykoch? Čítajte ďalej.

3. Nulový dosah

Uverme nachvíľu (pre účely argumentácie), že ide skutočne o profily reálnych ľudí. Predstavte si, že si chcete privyrobiť ako fanúšik na facebooku. Príde vám názov profilu, na ktorý máte kliknúť like, a za to dostanete určitú províziu. V priebehu nasledujúcich týždňov vám budú chodiť desiatky ďalších, až sa v tom prestanete orientovať. Vám je to však jedno. Ste platení za to, aby ste klikali, a nie za to, aby ste čítali. Akýkoľvek status či odkaz vo feede teda úplne ignorujete a jeho dosah k vám je nulový.

Ak je aj toto pre vás prijateľné a myslíte si, že to stojí za to, pretože vysoký počet lajkov skrátka vyzerá cool a teda pomôže pritiahnuť reálnych ľudí, čítajte ďalej.

4. Reputácia

Pri kupovaní fanúšikov treba rátať s tým, že tento krok pred zákazníkom neutajíte. Ak má málo známa firma viac fanúšikov než populárna firma, je to podozrivé. Keď má váš profil viacero fanúšikov s rovnakými fotkami (bežný problém s kupovanými fanúšikmi), je to zvláštne. Keď vám v priebehu pár dní narastie počet fanúšikov o tisícky, niekto si to určite všimne.

A s veľkou pravdepodobnosťou to budú práve vaši reálni fanúšikovia a zákazníci. V tom lepšom prípade budete pred nimi pôsobiť zúfalo, v tom horšom budete v ich očiach podvodníci, ktorí nie sú schopní osloviť zákazníkov poctivými metódami. V každom prípade je pravdepodobné, že s vami nebudú chcieť mať veľa spoločného. A to sa dostávame k piatemu bodu.

5. Zníženie počtu reálnych fanúšikov

Fanúšikom firmy sa užívateľ facebooku stáva nielen preto, aby mal vo feede relevantné informácie; zároveň aj verejne deklaruje svoj vzťah k tejto firme. Ak takýto človek nadobudne pocit, že jeho meno je spájané s firmou, ktorá podvádza, rýchlo dospeje k záveru, že takáto firma nie je jeho lajku hodná a jednoducho si vás zruší.

Veľmi ľahko sa takto dostanete do paradoxnej situácie, kedy vám nákup (pseudo)fanúšikov prinesie zníženie reálnych fanúšikov a tým aj zníženie zákazníkov.

A keď vám „marketingová“ služba, za ktorú si platíte, môže znížiť počet zákazníkov, niečo nie je v poriadku.